Skip to main content

Resenärsinfo Covid-19

Sommartrafiken 2020 ställs in

Inlandsbanan har beslutat att ställa in persontrafiken i sommar. Bakgrunden till beslutet är den minskade efterfrågan på långväga resor. Vi beklagar detta och gör det vi kan för att minimera konsekvenserna för de som drabbas.

 

Inställd resa

VAD HÄNDER OM MIN PAKETRESA STÄLLS IN? 

Om din resa ställs in informeras du som resenär och du som konsument är skyddad av paketreselagen. Om en resa ställs in på grund av coronaviruset har du rätt att få pengarna tillbaka eller boka om din resa. Du kan läsa mer om de alternativ som erbjuds nedan.

Vilka alternativ erbjuds jag som resenär om Inlandsbanan ställer in min resa?

Vi jobbar för att ställa in så få resor som möjligt. Skulle du ändå drabbas erbjuds du följande:

  • Fri ombokning till nästa år 2021. Eventuella inbetalade pengar följer med och du får resa till 2020 års pris trots eventuella prishöjningar. Avresedatum väljer du senare.

  • Avbokning. I enlighet med paketreselagen har du rätt till full återbetalning om arrangören ställer in resan.

Lite mer information om de olika alternativen:

Fri ombokning till 2021
Känns det för osäkert att boka om till senare i sommar så kan vi redan nu erbjuda ombokning till 2021. Det görs i så fall en preliminär bokning och så får du ta ställning till avresedatum längre fram.

Fri avbokning
Eftersom det är vi som researrangör som ställer in resan har du som resenär rätt att få pengarna tillbaka. Det vi ödmjukast ber om är att du funderar på om du skulle kunna tänka dig återbetalning i form av ett presentkort på motsvarande belopp att nyttja vid ett senare tillfälle. Många bäckar små...

Vad måste jag som resenär göra om min resa ställs in?

Det du behöver göra om din resa ställs in är att fundera på vilket av ovanstående alternativ som passar dig bäst. När du vet det så kontaktar du oss helst via mail: boka@inlandsbanan.se 

För att genomföra den önskade ändringen behöver vi följande information: 

  • Bokningsnummer (sex siffror, framgår av bekräftelsen) 

  • Vilket av ovanstående alternativ du väljer (ombokning till 2021, avbokning återbetalning i form av presentkort eller pengar tillbaka). 

  • Ombokning till 2021: om du redan nu har något önskemål om när du helst vill resa

  • Avbokning om du önskar hela beloppet återbetalat och har betalat via bankgiro: i så behöver vi dina bankuppgifter (banknamn, clearingnummer och kontonummer) för att kunna genomföra återbetalningen.

Har du frågor och funderingar så tveka inte att kontakta vår kundservice.