Skip to main content

Resenärsinfo Covid-19

Här kan du läsa om hur vi förhåller oss till Covid-19 så att du som resenär ska få en så trygg och säker upplevelse med oss som möjligt.

Det är fortsatt viktigt att hålla avstånd till dina medresenärer och vi gör vårt bästa för att underlätta detta för er som reser med oss. Vi förhåller oss till den fysiska distanseringen som myndigheter rekommenderar genom att begränsa antalet platser ombord. På så sätt kommer tågen aldrig att vara fullbokade och det blir lättare att hålla avstånd. 

Ensamåkande resenärer kommer däremot att kunna resa med sätet tomt bredvid sig.

Det finns alltid en tågvärd på plats för att hjälpa till så att spridningen av resenärer blir bästa tänkbara.

Båda dörrar kommer att användas vid på- och avstigning och tågvärden på plats ger instruktioner i hur på- och avstigning ska ske. Kom ihåg att även hålla avståndet på perrongen och när du kliver på och av tåget, respektera dina medresenärer samt personal ombord tågen, nu hjälps vi åt så att alla kan resa säkert och tryggt ombord våra tåg.

Resenärens ansvar

Res endast om du känner dig fullt frisk. Har du en resa inplanerad och känner av förkylningssymtom ska du enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer stanna hemma och undvika träffa andra än dem du bor med. 

Den omfattande spridningen av coronaviruset gör att situationen snabbt kan förändras. Du som resenär har själv ett ansvar för att följa utvecklingen och fatta informerade beslut.  På krisinformation.se finns information om vad du som resenär behöver tänka på innan du reser inrikes eller kollektivt. Där hittar du även samlad information och svar på många frågor om coronaviruset och generella råd för dig som resenär. Krisinformation.se 

Utökade städrutiner

Städning och hygien är naturligtvis alltid viktigt för oss, men speciellt i dessa tider är de viktiga faktorer för att hjälpa till att minska spridning. Vi har därför utöver våra ordinarie städrutiner utökat städningen genom att vi tvättar av extra utsatta områden som t.ex. armstöd, dörrhandtag med mera med spritlösning.

Ta hand om varandra!

Inställd resa

VAD HÄNDER OM MIN PAKETRESA STÄLLS IN? 

Om din resa ställs in informeras du som resenär och du som konsument är skyddad av paketreselagen. Om en resa ställs in på grund av coronaviruset har du rätt att få pengarna tillbaka eller boka om din resa. Du kan läsa mer om de alternativ som erbjuds nedan.

Vilka alternativ erbjuds jag som resenär om Inlandsbanan ställer in min resa?

Vi jobbar för att ställa in så få resor som möjligt. Skulle du ändå drabbas erbjuds du följande:

  • Fri ombokning till nästa år 2021. Eventuella inbetalade pengar följer med och du får resa till 2020 års pris trots eventuella prishöjningar. Avresedatum väljer du senare.

  • Avbokning. I enlighet med paketreselagen har du rätt till full återbetalning om arrangören ställer in resan.

Lite mer information om de olika alternativen:

Fri ombokning till 2021
Känns det för osäkert att boka om till senare i sommar så kan vi redan nu erbjuda ombokning till 2021. Det görs i så fall en preliminär bokning och så får du ta ställning till avresedatum längre fram.

Fri avbokning
Eftersom det är vi som researrangör som ställer in resan har du som resenär rätt att få pengarna tillbaka. Det vi ödmjukast ber om är att du funderar på om du skulle kunna tänka dig återbetalning i form av ett presentkort på motsvarande belopp att nyttja vid ett senare tillfälle. Många bäckar små...

Vad måste jag som resenär göra om min resa ställs in?

Det du behöver göra om din resa ställs in är att fundera på vilket av ovanstående alternativ som passar dig bäst. När du vet det så kontaktar du oss helst via mail: boka@inlandsbanan.se 

För att genomföra den önskade ändringen behöver vi följande information: 

  • Bokningsnummer (sex siffror, framgår av bekräftelsen) 

  • Vilket av ovanstående alternativ du väljer (ombokning till 2021, avbokning återbetalning i form av presentkort eller pengar tillbaka). 

  • Ombokning till 2021: om du redan nu har något önskemål om när du helst vill resa

  • Avbokning om du önskar hela beloppet återbetalat och har betalat via bankgiro: i så behöver vi dina bankuppgifter (banknamn, clearingnummer och kontonummer) för att kunna genomföra återbetalningen.

Har du frågor och funderingar så tveka inte att kontakta vår kundservice.